.

.

quarta-feira, 11 de julho de 2012

Linia ferată Septemvri – Dobriniste Bulgaria

Linia ferată Septemvri
Dobriniste Bulgaria
Această linie ferată îngustă ce pornește din mica localitate Septemvri ajungând până în munte în sătucul Dobriniște (zona Bansko) este unica cale ferată de acest tip din Bulgaria, având între șine o distanță de 760mm. Căile Ferate Bulgare ( BDZ – Bălgarski dărjavni jelezniți) operează această linie cu 5 trenuri de călători în fiecare zi, drumul între stațiile principale fiind parcurs în vreo 5 ore. 
Traseul începe din Septemvri și trece prin Pamporovo, Tsepina, Velingrad, Yakoruda, Razlog, Bansko și culminând în Dobriniște. Datorită faptului că traseul trece prin munți, această cale ferată este numită *Calea Ferată Alpină a Balcanilor*. Prin anumite locuri aceste trenuri circulă cu o viteză foarte mică, asta din cauza terenului dificil, mai ales că pe traseu, mai precis în Avramovo poposim în gara aflată la cea mai mare înălțime față de nivelul mării din Balcani, ea aflându-se la 1267 m.
Mulți turiști care au trecut pe aici spun că este unul dintre cele mai faine trasee din Balcani, mai ales că multe dintre opririle de pe traseu oferă panorame superbe, sate faine, obiceiuri reale. Este un traseu care te ajută puțin să călătorești în timp. 
Pe data de 1 august 1926 a fost data în folosință prima parte a acestei linii dintre Sarambey (astăzi – Septemvri) și Lăjene (astăzi Velingrad) având o lungime de 39 de km. Datorită terenului dificil, și din cauza peisajului muntos, muncitorii au trebuit să facă un compromise neavând destul loc încât să construiască o linie normală, s-a mers pe soluția unei linii ferate mai înguste, de 760 de mm. Inițial lucrările începuseră în anul 1921, dar dat fiind că bulgarii nu dețineau niciun fel de mașinărie care să-i ajute, în special pe valea râului Elidere (astăzi se numește Chepinska) unde terenul era accidentat și dificil, de aceea a și durat 5 ani până să funcționeze.
O parte din traseul din munte a fost făurit folosind explozibil, iar apoi.. bolovanii de pe margine au fost scoși din văi folosind diverse animale de tracțiune. 
Atunci când a fost deschisă linia avea doar următoarele stații – gara Sarambey, stația (halta) Varvara care a devenit stație în anul 1927, stația Mineralni Bani (adică băile termale, stație care astăzi se numește Marko Nikolov), gara Dorkovo (din anul 1928 se numește Țepina) apoi urma stația Bakărdjiiski han (astăzi din ce am înțeles nu se mai oprește aici, stația fiind desfințată), urmând apoi Gara Dolene, stația Dryanov dol (astăzi închisă), Gara Chukata (din septembrie 1926 se numește Konstandovo) și gara Lăjene (Velingrad).
Primele locomotive care au fost folosite pe bucata de linie ferată Sarambey – Lădjene făceau parte din seria 176 – 1076, care erau capabile să tragă după ele încă vreo 3-4 vagoane. Anumite bucăți de drum, ca de exmplu de la Varvara la Konstantivo se putea merge doar cu maxim 68 de tone. Pe anumite porțiuni de drum chiar se foloseau uneori 2 locomotive, una în spate și alta în față. Atunci se circula cu maxim 20 km/h, pe ruta Sarambey – Lădjene și drumul dura în jur de 3 ore și 22 de minute, iar întoarecere pe aceeași rută dura cam 2 ore și 47 de minute.
Fonte: DiaNora.RO

Nenhum comentário: